Nettverk og merkevarebygging – Quo Vadis 2018

Det ble en fin dag på Quality Hotell Klubben med nærmere 240 deltagere. Av i alt 20 sponsorer hadde 13 stand og det ble delt ut visittkort i høyt tempo. Det beste med dagen er nok at flere har gitt tilbakemelding på at de knyttet nye kontakter og fikk et godt faglig utbytte. Det er vi i TNF veldig fornøyde med! Bianca Simonsen styrte oss god gjennom dagen som årets konferansier.

Heine Wang (Nokas): hvordan bygge nettverk for å oppnå «big business»?
Det er ikke tvil om at Heine og Nokas har lykkes med sin strategi om å bruke nettverket sitt til å skape «big business». Nokas har gått fra å være en liten bedrift i Tønsberg til å bli et nordisk selskap med mål om en omsetning på over 8 milliarder i 2019.
Heine la vekt på at nettverk har vært nøkkelen til deres suksess; ting selger ikke seg selv, nettverket ditt skaper salgskanaler. Et godt nettverk kan bidra til innovasjon og utvikling. Nettverket ditt gir deg god rekruttering
Nettverksbygging er et lederansvar – bruk foreninger og andre kanaler for å bli kjent med bransjer og folk.

Eilen Klev: myter og sannheter om nettverksbygging – og hvorfor er personlig merkevare så viktig?
Det handler ikke om å fremstå som perfekt, men som deg selv. Folk kjøper av folk de stoler på!

  • alle har et nettverk
  • nettverksbygging er ikke uetisk og kynisk
  • nettverksbygging er for både ekstroverte og introverte
  • du må ikke være en typisk selger
  • du kan være deg selv, det finnes ikke fasit på hva som er rett og galt.
    Det handler ikke om å fremstå som perfekt, men som deg selv. Folk kjøper av folk de stoler på!

Guro Røberg (fra Designit): Hvordan vi best kan bygge nettverk i fremtiden?
Det har aldri vært mer krevende å drive business, men aldri har det vært mer gøy heler, ifølge Guro. Kundene våre vil ha det enkelt, de ønsker frihet, åpenhet og ærlighet. De er mindre lojale, de er utålmodige, de ønsker perfeksjon, de tilgir ikke og er ikke bransjeorienterte. De er opptatt av verdier, de er bevisste og de ønsker at du som leverandør skal være ansvarlig.

  • lag ting som ikke ødelegger verden
  • løs folk sine problem på en ordentlig måte
  • vit hva verdi er for deg og mål det
  • aksepter og innrett deg etter korte livssykluser
  • vit hva verdi er for deg og mål det

Otto Andre Winterstad (EDH): hvordan oppnå resultater ved å bygge nettverk gjennom sponsorater?
EDH utleie sponser ca 60 – 70 klubber og arrangementer lokalt i Tønsberg regionen. De bygger nettverk gjennom å være rause. De er generalsponsor for Tønsberg båtrace, et internasjonalt arrangement som vises «world wide» og med utøvere fra 16 forskjellige land. De sponser fotball, tennis, maraton, håndball….. ja, alt. EDH mener at de har stort utbytte av å bygge nettverk gjennom sine sponsorater – de gir med hjerte og hodet!

Hans Petter Nygård Hansen: kan vi nettverke og skape merkevare gjennom teknologi?
JA! Hans Petter var full av kunnskap og energi og tydelig på:

  • sosiale medier er areen for nettverk – og merkevarebygging
  • han utfordret oss til å kjøpe «google home», fremtiden ligger i stemmen vår
  • endringer tar lengre tid enn vi tror, men kortere tid enn vi ser
  • merkevare er hva folk sier om deg når du selv ikke selv er på sosiale medier i alle faser av kundereisen

Anders Martinius Tangen: SMALTALK; kan det gå galt?
De som var tilstedte forstår nok hvorfor en oppsummering er unødvendig.